Sunday, October 8, 2017

Sistem Swiss

Dipakai pertama kali di Zurich, Switzerland pada tahun 1895. Sistem Swiss merupakan sistem terbaik untuk pertandingan catur. Sistem ini merupakan kombinasi Sistem "Round Robin/Kompetisi" dan Sistem "Knock-out/Gugur". 

Ia memiliki ciri-ciri Sistem "Round Robin" di mana setiap pemain akan terus bermain walaupun dia menang, seri atau kalah. Dalam masa yang sama ia mempunyai ciri-ciri Sistem "Knock-out" di mana seseorang pemain yang kalah beberapa kali tidak berpeluang untuk bertemu dengan pemain-pemain teratas. 

Ada tiga peraturan utama untuk melaksanakan sistem ini, yaitu : Seorang pemain tidak akan bertemu dengan pemain lawan yang sama lebih dari sekali. Setiap pemain akan dipasangkan dengan pemain lain yang mempunyai point yang sama atau sekurang-kurangnya hampir sama. Seboleh-bolehnya setiap pemain akan diberi jumlah pertandingan yang sama banyak untuk buah Putih dan Hitam. Dalam sistem ini, pemain-pemain akan diranking sesuai point yang diraih. Pemain teratas akan ditandingkan atau di"pairing"kan dengan pemain ditengah-tengah. Pemain akan diberi 1 atau 3 point, jika menang, setengah 1/2 atau 1 jika seri dan 0 jika kalah.

Top 10 Popular Posts